چهارمین جلسه هیأت امنای مکتب برگزار شد

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

خبرگزاری فارس: چهارمین جلسه هیأت امنای مکتب برگزار شد

 

 پایگاه مردمی ارتش :چهارمین جلسه هیأت امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از  خبرگزاری فارس،‌ چهارمین جلسه هیأت امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) روز دوشنبه (3 اسفند ماه) در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ علی‌اصغر پورعزت، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران؛ مجتبی حسینی، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک؛ لیلا نعمتی انارکی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی؛ جعفر مهراد، چهره ماندگار علمی کشور و پیشکسوت رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری)؛ حجت الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ سعید رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی؛ حجت‌الاسلام سید‌علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور؛ حجت‌ الاسلام سید محمد علی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حمید رضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش حضور داشتند.

در آغاز این جلسه حجت‌الاسلام سید‌ محمد‌علی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حمید‌رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از وضعیت کتاب، کتابخانه‌ها و کتابخوانی در سازمان‌های مربوطه پرداختند. بر اساس این گزارش، پیوند این دو مجموعه به مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور انجام شد، در حال حاضر ارتش جمهوری اسلامی ایران مجهز به 335 باب کتابخانه، با هدف خدمات رسانی به کارکنان ارتش و خانواده‌های آنان است؛ از این میان 212 باب کتابخانه در سطح نیروی زمینی، 41 باب کتابخانه در سطح قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء، 32 باب کتابخانه در سطح نیروی هوایی، 38 باب کتابخانه در سطح نیروی دریایی، 11 باب کتابخانه در سطح ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و 1 باب کتابخانه در مرکز آموزش سازمان عقیدتی سیاسی فعال است. علاوه بر‌این، شهرک‌های سازمانی به 113 کتابخانه، بخش‌های اداری به 191 کتابخانه مجهز و 31 کتابخانه نیز ویژه سربازان در پادگان‌ها مشغول به فعالیت می باشد؛ مجموع منابع موجود در این کتابخانه‌ها نیز 601 هزار و 100 عنوان کتاب چاپی، در 1 میلیون و 153 هزار و 780 نسخه است؛ این منابع به ترتیب فراوانی حوزه‌های مختلف دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، فناوری و علوم کاربردی، فلسفه و روانشناسی، علوم طبیعی، ادبیات، هنر و زبان را دربر می‌گیرد. همچنین، برگزاری سالانه 1 الی 5 مسابقه کتابخوانی در هر یگان، از برنامه‌هایی است که به منظور ترویج کتابخوانی در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

بر اساس گزارش حمیدرضا کفاش از وضعیت کتابخانه‌های مربوط به وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های متبوع، در حال حاضر 105 هزار مدرسه در کشور دایر است، که از این میان 69 هزار و 712 مدرسه مجهز به کتابخانه می‌باشد؛ 35 هزار و 712 کتابخانه به صورت آموزشگاهی و با حداقل 2 هزار جلد کتاب، توسط مربی پرورشی مدارس اداره می شود؛ این کتابخانه‌ها عموماً در سطح دوره‌های متوسطه فعال هستند. 33 هزار و 919 کتابخانه نیز به صورت کلاسی، با تمرکز بر دوره ابتدایی، دایر است؛ کتابخانه‌های کلاسی، محدود به قفسه‌ای از کتاب در کلاس هستند، که اداره آن بر عهده آموزگار است. مجموع منابع موجود در کتابخانه‌های مدارس، 104 میلیون و 96 هزار و 730 نسخه کتاب می باشد.

علاوه بر این، در کنار واحد‌های آموزشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیریت قریب به یک هزار کتابخانه تخصصی کودک را در سراسر کشور بر عهده دارد؛ همچنین، 650 دارالقرآن دارای کتابخانه‌های تخصصی در حوزه علوم قرآنی، 64 مرکز مشاوره دارای کتابخانه‌های تخصصی در حوزه روانشناسی و مشاوره، هزار و 183 کانون فرهنگی تربیتی برای گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان و 318 اردوگاه فرهنگی تربیتی در سراسر کشور مجهز به کتابخانه است؛ همچنین 50 کتابخانه ستادی و استانی و 33 کتابخانه سازمان دانش‌آموزی نیز مشغول به فعالیت می باشد. کسری نیروی کتابدار در مدارس توسط انجمن کتاب‌یاران، متشکل از دانش‌آموزان علاقمند و تحت نظر مربی پرورشی مدرسه جبران می شود. در حال حاضر تعداد 121 هزار و 951 دانش آموز در این انجمن فعالیت می‌کنند.

بر اساس آمار ارائه شده، در حال حاضر 4 ناشر به طور رسمی در وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت می باشند؛ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کودک و نوجوان؛ انتشارات پیوند، وابسته به سازمان انجمن اولیاء و مربیان در حوزه آموزش خانواده؛ انتشارات مدرسه، وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در حوزه کودک و نوجوان و برنامه درسی؛ انتشارات تربیت، وابسته به معاونت پرورشی در حوزه تولید کتاب‌های تربیتی برای مربیان.

با توجه به گزارش‌های ارائه شده و حجم گسترده فعالیت فرهنگی در دو مجموعه مذکور، عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجمع کتابخانه‌های عمومی کشور، با اکثریت آراء به تصویب رسید. در گام بعد پیشنهاداتی به منظور تقویت این دو مجموعه ارائه شد؛ ضرورت آموزش نیروی انسانی، تجهیز کتابخانه‌ها به نرم افزار مدیریتی مناسب، پیشنهاد و رایزنی در خصوص طرح سرباز- کتابدار، ایجاد ساختار سازمانی و تشکیلات سطح‌بندی کتابخانه‌ها، آسیب‌شناسی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود کتابخانه‌های آموزشگاهی، ساده سازی علم برای دانش‌آموزان، هدایت مسیر آموزش در مدارس به سمت پژوهش محوری و... برخی از موارد مطرح شده در این نشست بود.

در ادامه این نشست با توجه به مصوبات جلسات پیشین مبنی بر راه اندازی 4 کارگروه تخصصی «نظام هماهنگ ارتباطی میان کتابخانه‌های کشور»، «راوابط و همکاری‌های بین‌الملل»، «آموزش و همایش» و «ترویج کتابخوانی»، از هر یک از اعضاء به منظور فعالیت در کارگروه های مذکور، نظر سنجی شد.

تشکیل همایش دستگاه‌های عضو مکتب با مجموعه متناظر کشوری، به منظور ایجاد انسجام ملی در حوزه کتابخانه‌ها، همچنین حضور نمایندگانی از دیگر نهاد‌های دولتی و عمومی از جمله سپاه و بسیج و دیگر دستگاه‌های مرتبط در جلسات آتی مکتب به تصویب رسید.

انتهای پیام/و

پایگاه مردمی ارتش


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا